oo

Jumaat, 1 April 2011

Sistem pendidikan yang telah diterima saya


Saya mula menerima pendidikan awal sejak dari kanak-kanak lagi dimana saya dihantar ke rumah jiran sebelah untuk mengaji Al-Quran..apabila melonjak umur 6 tahun, saya mula menimba ilmu di Tabika KEMAS Paya Keladi, dimana pada awal pengajiannya saya seringkali menangis dan melesapkan diri(lari balik rumah) kerana tidak minat! Tetapi diatas ketegasan dan ‘cengey’ nya abah saya, saya akur dan tidak lari lagi,itupun hari-hari ditemani oleh arwah nenek saya yang begitu rapat sejak dari saya bayi lagi..dialah peneman dan penyeri hidup saya bak matahari menyinari bumi!

Setelah selesai tadika,saya pun masuk sekolah rendah. Saya pun tidak tahu kenapa semasa di darjah satu,saya tidak lagi menangis kerana tidak minat bersekolah tetapi saya akan menagis jika lambat ke sekolah. Jika jam menunjukkan pukul 7.05 pagi, saya akan menangis kerana bagi saya itu dah lambat! Walhal masih awal...masuk saja darjah 6,datanglah UPSR dimana saya mendapat 4A,..hahahah
Terdetiklah hendak kesekolah asrama penuh, tetapi malangnya saya tidak mendapat sekolah berasrama penuh kerana sekolah itu telah PENUH!! Jadi saya pun bersekolahlah di SEK.MEN.KEB DATO ONN, BUTTERWORTH.. disaat inilah saya merasai kehidupan berasrama. *saya tinggal diasrama hingga tingkatan 2 saja ;)




Secara peribadi dan jujurnya saya ini tidak suka belajar dan tidak mahu meneruskan pengajian apabila tamat sekolah menengah, jadi saya ambil keputusan untuk bekerja.  Setelah hampir setahun lebih saya mengerah kudrat untuk bekerja, saya pun mengambil keputusan untuk meneruskan pengajian kerana tidak tahan emak saya ‘beletiaq’. Ekoran itu, saya telah melanjutkan pelajaran ke INSTITUT LATIHAN PERINDUSTRIAN di Nibong Tebal, didalam jurusan Teknologi Komputer (Rangkaian)..setelah tamat pengajian, saya pun bekerja sebagai juruteknik komputer dan seterusnya sebagai juruteknik mekanikal di sebuah kilang. Setelah bosan bekerja ‘punch card’ yang selalu kena tepat pada masanya, saya pun mengambil keputusan untuk meneruskan diploma dalam bidang Rangkaian.  Tetapi tiada rezeki kerana pinangan saya untuk melanjutkan pelajaran di Adtec tidak kesampaian.* result baik-baik aje,(masih kebingungan sehingga sekarang)

Oleh kerana tiada tempat bagi saya di ADTEC, saya pun memohon untuk belajar separuh masa di UNIKL..dalam masa yang sama, atas nasihat bekas teman wanita saya, saya pun mencuba nasib dengan mengisi borang UiTM. 

Sehari sebelum saya membayar yuran di UNIKL, saya dapati bahawa saya berjaya mendapat tempat di UiTM..... pikiaq punya pikiaq, saya mengambil keputusan drastik dengan memilih UiTM sebagai destinasi ilmu saya. Oleh sebab musabab tertentu, kini saya berada di UiTM Perak. *sudah banyak semester disini, tapi masih belum ketemu jodoh ..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan